Interview for Joana Sus

06. Joana Sus (Fashion Illustrator)

PROFILE

ポーランド、ポズナン出身のファッション イラストレーター。主にストリートファッションを描く。彼女の作品は主に水筆を使っており、その質感は独特である。 彼女が描くファッションはとてもクールで改めてクールなファッションとは何かを教えてくれる。Past publication media (such as ELLE Nederland issue) http://joanasus.bigcartel.com

Question & Answer

  • Q1.デザインを始めたきっかけを教えてもらえますか?
  • Joana Sus(以下JS): 絵を描き始めたのは、私が小さい時からでした。よく私の家で友達と絵を描いてストーリーを作るゲームをしていたんですが、それはとてもよく覚えています。私の大好きなゲームの一つでした。それからも絵を描くこととデザインをすることは続けていたので、大学は地元ポズナンのアート大学に進学しました。でも、大学では少し違うことをやってみようと思ったんです。彫刻や陶芸、織物、グラフィックデザイン、ペインティング、空間学などアートの中でも今まで経験したことがないことを学びました。それから色々な経験を経て、自分にはペインティングが一番合っていると気づきました。それは人を描くことや空間にある形を表現することが好きだったからかもしれません。私はいつも絵を描く時、モデルの顔や全体的な特徴をあまり描かないんですが、それは彼らが広大な空間の一部分であって、私にとってそれは絵を描く上でとても大事なことと思っているからなんです。最近、ポートレイトを描くことを始めたのですが、私は街で見かけるストリートファッションを描いています。そこには、大きな街を颯爽と歩く人々や服を何枚も着飾った人、風に髪やコートをなびかせたような私が好きな日常的情景をそこに感じることができて、その思いは自分のクリエイションにも繋がっています。
  • Q2.なぜファッションに興味を持ち始めたのか、またそれはいつからですか?
  • JS: 私が高校生の時、写真を撮ることが大好きでした。当時は、写真家のヘルムート・ニュートンやリチャード・アヴェドン、シンディー・シャーマン、コリン・デイ、アニー・リーボヴィッツの作品を見たり、ファッションマガジンを買い始めていました。私のスタイルはいつもシンプルであって、それは私にとってとても面倒で決して着ることのない少し変わった洋服を描いていたからかもしれません。
  • Q3.現在のテクニック(ウォーターカラーを使ったペインティング)を使い始めたきっかけを教えてもらえますか?
  • JS: 実際、覚えていません。最初はアクリルペイントを使っていました。それから油絵に変えたんですが、油絵は完成するまでとても時間がかかりますし、とても手間がかかるものでした。もちろん、沢山の経験や良いこともあったんですが、私はとてもせっかちなので、そういったこともあり、ある日、水性絵の具に変えてみました。そしたら、初めは扱いにくかったのですが、だんだんと使い方に慣れてとても速く絵を描くことができたんです。加えて、予測できないタッチが描けることもあって、今でもこのやり方で絵を描いています。
  • Q4.アートワークを作る際に、あなたにとって大事なことは何ですか?
  • JS: できる限り、少ない言葉で多くのことを伝えることが大事です。
  • Q5.ストリートファッションやストリートフォトにとても影響を受けていると聞いたのですが、参考としてストリートファッションを見たり、写真を撮ることはあるのですか?
  • JS: はい、私が若い時に写真に夢中になりました。また両親と住んでいる家の中に小さな暗室を作ったこともありました。写真が好きだという理由は水性絵の具が好きと同じ理由で、それはどちらもプロセスが早いからだと思います。写真は外に出て、シャッターを切ればいいだけですからね。ファッションに興味を持ってからは、すぐにストリートフォトグラファーのビル・カニングハムやスコット・シューマン、トミー・トンの作品に出会いました。ポートレイトファッションが好きで、それはとてもシンプルであり同時に詩的な部分も含んでいるからです。あの時は、インターネットで写真を検索して自分だけのマイコレクションを作っていました。それらのイメージに自分のアイデアを重ね、絵を描いています。自分で撮った写真はあまり使っていませんね。
  • Q6.あなたにとって故郷のポズナン(ポーランド)はどんな場所ですか?
  • JS: ポズナンは私の故郷です。ここで私は生まれて、また沢山の友人と私の家族もここポズナンに住んでいます。普段はスケートボードや自転車を使って公園やカフェに行ったりしてますね。この街には若い人もいれば年配の人、また裕福な人もいれば質素な人もいて、色々な人達が行き交っています。そんなところが私は好きです。またポズナンのアートシーンもとても面白く、私が通っていたアート大学も良いところです。
  • Q7.これからしたいことやチャレンジしたいことはありますか?
  • JS: 今とは違った新しいメディア、特にコラージュのようなものに挑戦してみたいです。またもっと大きなキャンパスで絵を描いてみたいですね。アートスクールに通っていた時に、よく大きな絵を描いていて、いつかまたやってみたいと思っています。今のスタジオはとても小さいので、難しいですね。
  • ----
  • English
  • Q1.Can you tell me yourself, your background, when and why did you start drawing?
  • JS: I started when I was a kid. I had a friend who used to come to my place and we had this game where we took a big piece of paper and drew a story on it. We would just sit there drawing whatever popped into our heads, making up new stuff as we went along. It was one of my favorite activities back then. So I just continued drawing and designing. Later on I got into the Poznan Art University would experiment with different art forms like sculpture, pottery, weaving, graphic design, painting and drawing. And then I found out that painting was my thing. I liked painting people, figures in space. I wouldn’t focus on their faces or special features. It wasn’t really important to me who they were. They would just be one more little part of the universe. Recently I started creating portraits but still my main focus is the human figure. I guess that’s also the reason why I like That’s also I like street fashion and street photography. People in clothes moving through the streets of big cities, wrapped in layers of clothing, wind in their hair and coats.
  • Q2.Why did you draw in fashion field? When did you have interest in fashion?
  • JS: When I was in high school I fell in love with photography. I discovered the work of Helmut Newton, Richard Alvedon, Cindy Sherman, Corinne Day, Annie Leibovitz. I began buying fashion magazines. My personal style was always very simple and maybe that’s why I started drawing all those crazy outfits I knew I could never pull off.
  • Q3.How did you get your current technique like using watercolor?
  • JS: Actually, I can’t even remember. When I first started painting I used acrylic paint. Then I switched to oil painting. It’s a technique that requires a lot of time and patience but it also allows you to experiment a lot, which is great. Unfortunately, I’m a very impatient person. So one day I tried watercolor. It was tricky in the beginning but I quickly fell in love with it. I love how it’s so unpredictable.
  • Q4.What important for you when you draw your art work?
  • JS: I guess saying a lot with as little words as possible.
  • Q5.I hear that you strongly inspired by street photography and street fashion, so do you often see street fashion and take pictures for reference?
  • JS: Yeah often. When I was younger I was into photography. I even had my own little darkroom back at my parents’ house. I think I love watercolor for the same reason I love photography, it’s just such a quick process. You just go out and shoot. Then I got interested in fashion and very quickly discovered Bill, Cunningham, Scott Schulman, Tommy Ton. I love the way they portray fashion, very simple but poetic at the same time. Back then I used to spend hours online, downloading image after image, making collections and selections. I would then sit and draw those images and try and add my own little twist to them. I rarely use my own photographs as reference.
  • Q6. What does this place Poznan, Poland mean to you?
  • JS: Poznan is my hometown. I was born here, a lot of good friends are here and my family lives here too. I spend a lot of time in the city, cycling, skateboarding, hanging in cafes and parks. I like the mix of people, young and old, wealthy and poor. I feel that I am a part of a big community. The Poznan art scene is an interesting one. Our art university is also a good one.
  • Q7. Do you have anything you would like to do or challenge in the future?
  • JS: I would like to experiment with different media, especially collage. I also want to do more large-scale drawings. I used to do very big drawings back when I was at school and I miss that. My current studio is quite small, so this doesn’t help.